Coverfoto door Peter van Hal

 

De foto op de cover van Land van belofte is volgens het collodion procédé gemaakt. Peter van Hal is de creatief vader van deze foto en vertelt over ruige foto’s, vies werk en intuïtieve keuzes.

IMG_9292‘Hoe ik Frank ken? Nou eigenlijk niet. We zijn generatiegenoten. Frank heeft een fotoreeks ‘De Wending’ in de Volkskrant gezien van portretten van bijzondere mensen. Daarna heeft hij contact gezocht. Hij vroeg me of ik interesse had om foto’s voor zijn nieuwe album te maken.’

 

Land van belofte

Verrassend genoeg heeft Frank een vrij ruige foto gekozen voor zijn cover. Hij heeft een duidelijk idee in zijn hoofd. Hij heeft me tijdens zijn bezoeken verteld over het album Land van Belofte en mijn werk bekeken. Uitgesproken wat hij mooi en niet mooi vindt. Op basis daarvan heb ik eigenlijk de vrije hand gekregen, maar ik had inmiddels ook wel een idee wat hem zou beroeren of waarnaar hij op zoek was.

Collodion procédé

IMG_9294Het collodion procedé is een fotografisch proces uit de 19e eeuw. Op glas gaat een vloeibare zilverlaag en dan maak je direct een foto met camera en lenzen uit de 19e eeuw, met doek dus. Deze glasplaat moet nat worden belicht en meteen worden afgewerkt. Je maakt dus een positief beeld, obsura.

‘Met collodium kun je een beeld maken met heel veel details, met diep contrast en een warme toon waardoor het een unieke uitstraling krijgt. Het is een arbeidsintensief en technisch proces. Vies werk ook. Maar ja, je kunt zulke interessante beelden maken, op zoek gaan naar de rand van wat kan en daar gebeurt het dan ineens. Je moet eigenlijk op zoek gaan naar het verhaal in de foto. Door de hoge resolutie van zilver krijg je een ingebrand beeld dat zoveel details geeft, daar kan geen digitale camera tegenop. Magisch, ja dat is het eigenlijk wel.’

Frank had gelijk

IMG_9297‘De keuze voor de coverfoto vind ik interessant. Frank heeft zelf gekozen uit een reeks die ik voor hem had gemaakt. Ik had persoonlijk een andere keuze, maar ik snap Franks keuze nu heel goed. Hij heeft gelijk ook zie ik nu.Mijn keuze was veiliger, Frank gaat voor zijn eigen overtuiging. Ik heb Frank wel leren kennen, als fotograaf heb je een beschouwende rol. Hij praat voluit, ik zie een kunstenaar. Een intuitief mens die dichtbij zichzelf keuzes maakt. Je moet de soepelheid in het leven hebben om te omarmen wat op je pad komt. Frank doet dat. Zo van: hee dat past bij mijn gevoel. Ik vind dat soort mensen leuk.’

Peter van Hal was ooit kapper, A&R manager, programmeur bij Extrema en nu fotograaf en kunstenaar. ‘Het was geen keuze om dit te gaan doen. Op het moment dat ik de documentaire zag over de fotografie van Sally Man ben ik gegrepen door deze techniek. De foto’s hadden iets ongrijpbaar, iets mystieks, iets driedimensionaals. Dat wilde ik ook maken en er is nog zoveel te ontdekken, ik ben nog lang niet klaar.’

 

 
X