Recensie première tour 2017

Frank Boeijen verkent de grenzen van tijdloze muziek

Frank Boeijen oogt ontspannen en energiek als de avond begint met Vaderland. Inmiddels een anker in zijn repertoire. Het schetst de horizon van zijn persoonlijk leven. Daar waar alles begint. Het is de entree naar een avond vol tijdloze muziek waarin de bezoeker zijn eigen reis maakt. Gedreven door zijn muzikale liefde ontspint de avond zich tot een ode aan het leven.

Setlist
Met decenia aan muzikaal repertoire valt er wat te kiezen. En vanavond is de keuze verrassend. Eenvoudige man, Het rook er naar oorlog en Chateau de Fleury, zijn originele aanwezigen.  De avond stroomt, het golft. De beweging is voelbaar. Het verlangen bijna tastbaar. De liedjes schetsen hoop. Hoop op verandering, berusting en onvoorwaardelijke liefde.
De ballade Wachten op een vriend is ronduit gevoelvol en oprecht. Het leven. De liefde. Was het de liefde? Was het de muze? Het is alles bezingt Boeijen. En dat was het. De grenzen verkennen van tijdloosheid, dat biedt het ultieme theatergevoel.

Bezitters van een ziel is een muzikaal kado tijdens de avond. In de dromerige sfeer op het podium en de muziek landt de bezoeker ineens in het hier en nu. Bezieling, bezinning misschien wel. Hoe dan ook, oprechte muzikale liefde.

Achter de voordeur van het leven spreken zijn liedjes. En het laat je verlangen naar alle seizoenen. De avond verkwikt op enig moment, het verleidt, het laat je verheugen.  En dan het Geluk. Het leitmotiv in zijn gehele oeuvre. Het zoeken, het vinden, het verliezen en het verlangen ernaar. Geen grotere pijn dan geluk. Je voelt het bij de zorgvuldig gezongen woorden.

Doorleefd van het leven. Zijn leven. De deur staat open en maakt je getuige van de randen van het bestaan.

Band
Er is niets groters dan muziek vertelt Boeijen. Hij verwarmt met zijn liedjes het soms kille bestaan. Zijn band (toetsenist Ton Snijders, bassist Charles Nagtzaam, drummer Mark Stoop en gitarist Ger Hoeijmakers) regelt de temperatuur met verve. Een genot om naar te luisteren. De band speelt ronduit kordaat en virtuoos.  Het muzikale geheugen van Boeijen kent vele verrassingen deze tournee. Boeijen besluit de avond met ‘Laat me dromen’.  En dat is een ingeloste belofte met een tijdloos concert tussen de muren van het sfeervolle theater.

De nieuwe theatertournee is tot eind mei in de Nederlandse en Vlaamse theaters te zien. Tourdata: www.frankboeijen.nl.

Recensent: Hester Somlier, journalist Haymarket Groep.